close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

כסף כיס: הצ׳ק של קופת הגמל שיגיע ישר אל הכיס שלכם

דסי ניריט אדר, תשעח06/03/2018

טיוטת הוראה חדשה מחייבת את קופות הגמל לשלוח את הכסף שנצבר בחשבונות קטנים ישנים ישר אליכם בצ׳ק בדואר. מי צפוי לקבל צ׳ק ומה צריך לעשות? כל הפרטים בכתבה הבאה

תגיות:
יובל בן 26 הוא סטודנט להנדסה בטכניון ועדיין עובד בעבודות מזדמנות כשעומס הלימודים מאפשר זאת. בעקבות כמה שיחות עם ההורים הוא בדק באתר ״הר הכסף״ של משרד האוצר וגילה שיש לו סכום קטן בקופת גמל משנת הקבע שעשה בצבא. אחרי שניסה להבין מה אפשר לעשות עם זה הוא נתקע בשלב מילוי טופס המשיכה והכסף פשוט נשאר שם. גם נועם ורווית, בני זוג מנס ציונה בשנות ה-40 לחייהם, גילו לאחרונה שלוש קופות גמל ישנות ממקומות עבודה קודמים שנשכחו בעקבות מעברי עבודה. בכל אחת מהקופות נצברו סכומים נמוכים של כמה אלפי שקלים לכל היותר ובני הזוג מתלבטים מה לעשות איתן. מצד אחד, הם חוששים שהפנסיה שתהיה להם לאחר הפרישה תהיה קטנה מאוד ולכן חוששים למשוך כספים מהחיסכון הפנסיוני. אך מצד שני, כל סכום כסף נוסף יעזור להם להתמודד קצת יותר טוב עם תשלומי המשכנתה המשמעותיים בהיקפם ומסיבת בר המצווה של הילד שתיערך השנה.

קופת גמל היא כלי חיסכון לגיל הפרישה לפנסיה. לכן קבע המחוקק קנס גדול מאוד למי שימשוך את הכסף מוקדם יותר, כדי לגרום לנו לחשוב על כך פעמיים ולשמור על החיסכון שממנו נוכל להתקיים בגיל מבוגר. אבל גם המחוקק מבין שכשסכום החיסכון קטן מאוד דמי הניהול המינימליים שנגבים עשויים לנגוס בחיסכון הקטן שנצבר ולבלוע אותו. כבר לפני שנתיים ניתנה אפשרות לחוסכים שיש להם קופות גמל בסכום של עד 8,000 ש״ח ללא הפקדות שוטפות, לבקש למשוך את הכסף ללא תשלום מס. לאחר שבמשך השנתיים החולפות רק מעטים ניצלו את האפשרות, פורסמה כעת טיוטת הוראה חדשה המחייבת את בתי ההשקעות וחברות הביטוח המנהלים את קופות הגמל לשלוח לחוסכים צ׳ק בדואר עם סכום הכסף שנצבר בחיסכון שלהם למשיכה מיידית.

מי יקבל צ׳ק בדואר ומהן האותיות הקטנות?
כדי לבדוק אם גם אתם צפויים לקבל צ׳ק בדואר בקרוב עליכם לוודא שאתם עומדים בשני התנאים הבאים:
א. יתרת חיסכון קטנה – היתרה בקופת הגמל שלכם, בכל החשבונות שמנוהלים באותה חברה, נכון ליום ה-01.01.2018 אינה עולה על 1,350 ש״ח.
ב. קופת הגמל כבר לא פעילה – אתם או המעסיק שלכם לא העברתם לקופת הגמל הפקדות מה-01.01.2014. וגם לא העברתם אל הקופה או ממנה סכומי כסף לאחר תאריך זה.
אם אתם עומדים בשני התנאים הללו, נהדר. במידה ותאושר ההנחיה על ידי הרגולטור – משלוח ההמחאות צפוי להתבצע לכל המאוחר עד לתאריך ה-01.08.2018. בסמוך למועד שליחת ההמחאה תהיו צפויים לקבל מסרון מהגוף בו חסכתם, המעדכן כי ההמחאה בדרך אליכם.

משיכת חיסכון עד 8000 ש"ח
אם קופת הגמל שלכם לא פעילה משנת 2014, אך סכום החיסכון שנצבר בה גבוה מ-1,350 ש״ח וקטן מ-8,000 ש״ח, תוכלו בכל זאת לבקש למשוך את הכסף ללא קנס. כל שעליכם לעשות זה למלא טופס בקשת משיכה של החברה שמנהלת את קופת הגמל שלכם, לצרף תעודת זהות ואישור על פרטי חשבון הבנק ולשלוח. אם בקופת הגמל הופקדו גם כספי פיצויים עבורכם, תצטרכו לצרף לבקשת המשיכה גם אישור לשחרור כספי הפיצויים מהמעסיק שהפקיד אותם לקופה. אפשרות נוספת היא כמובן לצרף את הסכום הקטן לקופת גמל או קרן פנסיה פעילה שאתם והמעסיק ממשיכים להפקיד אליה, וכך להגדיל את החיסכון שלכם לגיל הפרישה.

נועם ורווית, החליטו בסוף למשוך את הכסף למסיבת בר המצווה של הבן. שתי קופות גמל מתוך השלוש שהיו בסכומים קטנים מנוהלות בחברה אחת ויחד מגיעות לכ-7,000 ש״ח, וכדי למשוך אותן יצטרכו למלא טופס בקשה. הקופה השלישית מנוהלת בחברה אחרת והסכום שנצבר בה לא עולה על 1,350 ש״ח, כך שהם מקווים שההמחאה תגיע בדואר בזמן לקראת מסיבת בר המצווה שתיערך בספטמבר. את המתנות מבר המצווה הם כבר מתכננים להפקיד לקופת גמל להשקעה כדי שיצמחו לסכום נאה עד שהבן יגדל, ובינתיים עדיף שישקיע את הזמן בלימודים. אחרי הכל, גם זו השקעה לטווח ארוך.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה